2013. március 27., szerda

6.5 A harmadik és a negyedik szektor jelentőségének növekedése (+pénz)

Középszint:
Értékelje a közlekedés társadalmi-gazdasági szerepét.
Mutassa be a közlekedési hálózat kialakulása és a természeti adottságok közötti összefüggést.
Értékelje az egyes szállítási módok előnyeit és hátrányait.
Mutassa be a közlekedési ágazatok arányában történt változásokat, ezek okait.
Olvassa le tematikus térképről az áruszállítás legfontosabb irányait.
Mutassa be példák segítségével az egyes közlekedési-szállítási módok környezetkárosító hatásait.
Indokolja a hírközlés fontosságát a társadalmi-gazdasági élet fejlődésében.
Mutassa be diagramok, adatok segítségével a harmadik és a negyedik szektor szerepének időbeli átalakulását.
Illusztrálja példákkal a szolgáltatás jelentőségének és belső arányainak változását.
Mutassa be a szükséglet és a termelés, a fizetőképes kereslet és a gazdasági egyensúly összefüggését.
Tudja felsorolni a költségvetés főösszetevőit.
Sorolja fel az infláció kialakulásának, növekedésének okait és következményeit. 
 
Emelt szint:
Mondjon európai és hazai példákat a közlekedés fejlesztésének és átalakításának legfontosabb szempontjaira.
Ismertesse a lehetőségeket a közlekedés környezetkárosító hatásainak csökkentésére.
Mutassa be szemelvények és adatsorok összehasonlító elemzésével az infrastruktúrakapcsolatát az életminőséggel.
Érzékeltesse példákkal a harmadik és a negyedik szektor jelentőségét a mai világgazdaságban és a társadalmi életben.
Magyarázza az adósságválság okait és gazdasági következményeit.
Tudjon példát mondani inflációt és költségvetési hiányt gerjesztő folyamatokra.
 

TERCIER SZEKTOR
  • a tercier szektor, és a szolgáltatások összessége nem azonos fogalom, két eltérő csoportosítás
  • SZOLGÁLTATÁSOK: tevékenységek, melyek NEM anyagi javakat termelnek, de kielégítik a társadalom, és a gazdaság igényeit.
  • TERCIER SZEKTOR: a gazdaság harmadik ága. Minden ide tartozik, ami nem sorolható a primer, és szekunder szektorba; biztosítják a társadalom mindennapjait, jólétét 
  • KVATERNER SZEKTOR: ez a 4. szektor, jelentősége egyre nagyobb. K+F, és információ tárolása, továbbítása, feldolgozása. (ide tartozik még a felsőoktatás is, és a magas szintű szellemi tevékenységek. Vannak nemzetközi közös kutatások. A fejlett országokban a GDP 3-4%-át K+F-re költik. Japán, és USA birtokolja a világ összes K+F 80%-át. 
SZOLGÁLTATÁSOK 
  1. GAZDASÁGI SZOLGÁLTATÁSOK: közlekedés, távközlés, kereskedelem, pénzügyi szolgáltatások, turizmus
  2. TÁRSADALMI SZOLGÁLTATÁSOK: oktatási rendszer, egészségügyi ellátás, közigazgatás, minisztériumok, hadsereg, rendőrség, igazságszolgáltatás (az állam működését teszik lehetővé)
  • szolgáltatásjelleg: a terméknem nem az anyagi, hanem a szolgáltatásként előállított jellemzője a lényeges
  • a szolgáltatások rendszerjellegűek: nem önmagukban, hanem egy rendszer részeként fejtik ki hatásukat
  • sok munkaerőt igényelnek, melyek nem helyettesíthetők gépekkel
 A SZOLGÁLTATÁSOK SZEREPE
  • mivel nem állítanak elő anyagi javakat, sokan alulértékelték ezt az ágat
  • ma már csak a szolgáltatások minőségével lehet előnyre szert tenni
  • ha egy országnak fejlett az infrastruktúrája, és szervezettek a szolgáltatások, sokkal sikeresebbek a többi szektorban is 
  • éppen ezért vezető gazdasági ággá vált 
  • a világ összes GDP-jének 60%-a a szolgáltatásokból fakad
  • a foglalkoztatottak aránya 35+%
  • USA: 73-73%
  • a tercier szektor bővülésének az oka a szakosodás, munkamegosztás elmélyülése (szakemberek segítségül hívása)
  • szakosodással sokkal nagyobb a hatékonyság
  • +megváltoztak a fogyasztók szükségletei: az anyagi javak fogyasztása korlátozott, a gyártók ösztönzik a lakosságt(divatok, reklámok, rövid ideig tartó fogyasztási cikkek)
  • a piac egy idő után telítődik, ekkor a fogyasztás a szolgáltatások felé fordul
  • megnőtt a kommunikációs igény (+mozi, mobiltelefon, turizmus)      
KÖZLEKEDÉS
  • 19. századik kezdetleges közlekedés volt, mert csekély volt az áruforgalom, kevesen utaztak
  • ipari forradalom: gőzmozdony, gőzhajó
  • 2. ipari forradalom: gépkocsi, repülőgép
  • az áru mozgatásának ára csökkent, így a világgazdaság a termékek világméretű mozgatására épül
  • a termelés és fogyasztás legfontosabb közvetítője
  • a fejlett országokban mindenhol nagyon fejlett a közlekedés, ez elősegíti a kooperációs kapcsolatok bővülését, az áruk költségének csökkenését
  • a gazdasági ágaknak külön igényei vannak: 
    • folyamatos: kereskedelem, ipar, bányászat
    • idényjellegű: mezőgazdasági termkek
    • naponkénti: személyszállítás
    • just in time: beszállítás a termelés helyére
  • belső szállítás: egy üzemen belül ; helyi szállítás: településen belül; helyközi szállítás: 10-40 km táv; távolsági, országos, nemzetközi 
  • iránya szerint: 
    • VERTIKÁLIS: a szállítási tevékenységek sorban kapcsolódnak egymáshoz
    • HORIZONTÁLIS: a forgalom közel párhuzamosan, a közlekedési ágak között  
  • a közlekedési hálózat közlekedési pályákból, és csomópontokból áll 
    • centrális: sugarasan egy középpontba futó
    • transzverzális: átlós vonalak
    • periférikus központú: legyezőszerű közlekedési hálózat
    • rácsos: párhuzamos + merőleges vonalak, sok csomóponttal
    • párhuzamos: sok alternatív lehetőség    
  • közlekedésre ható tényezők: folyóhálózat, domborzat, éghajlat
  • közlekedés-földrajzi helyzet: egy ország, kerület, körzet nemzetközi utakhoz viszonyított fekvése
  • KÖZLEKEDÉS ÁGAZATAI: 
    • Szárazföldi közelekedés:
      • vasút: 
        • legnagyobb áruforgalom, legmegbízhatóbb forma
        • nagy tömegű áru szállítására alkalmas, nem terheli nagyon a környezetet
        • Mindezek ellenére az utóbbi pár évtizedben visszaszorult
        • Amikor megjelentek a szupergyors vonatok (Sinkanszen 300km/h), újra fellendült
      • Közúti szállítás: 
        • ztól házig szállít 
        • hátrányok: nagyfokú környezetszennyezés, zsúfolt közutak
      • Kombinált fuvarozás: a kamionokat rakományostul vonattal szállítják ás az országon (Svájc)
    • Vízi közlekedés: 
        • nagy mennyiségű áru olcsó szállítása 
        • alig terheli a környezetet; hátránya, hogy lassú, ezért nem romlandó, nagy tömegű áruk szállítására a legalkalmasabb
        • döntő része a tengereken zajlik
        • útvonalak: Európa és Észak-Amerika, Európa és Ázsia, Észak-Amerika és Japán között (+Ausztrália és Japán)
        • a tengeri kereskedelem súlypontja az Atlanti-óceánról a Csendes-óceán térségébe helyeződik át 
        • BELVÍZI HAJÓZÁS: folyókon, tavakon, csatornákon (Rajna és a Duna; Duna-Majna-Rajna csatorna, Nagy-tavak, Szent Lőrinc vízi út, Volga)
  • Légi közlekedés:
        • nagyon gyorsan fejlődik
        • gyorsaság, és biztonság 
        • az utasforgalom a reptereken megsokszorozódott
        • "fapados" légitársaságok: légi közlekedés csökkentett áron
        • a legnagyobb nemzetközi forgalmú repülőterek Európában vannak
    • (+1: csővezetékes szállítás)
TURIZMUS
  • régen csak a papok, kereskedők, arisztokraták utaztak
  • a II. vh után emelkedtek a bérek, és csökkent a munkaidő, így kialakult az igény a turizmus iránt
  • a célpontok fejlesztették az infrastruktúrát, vendéglátást, közlekedést
  • a turizmus mára tömegessé vált
  • a belföldi turizmus a nemzetközi turizmus háromszorosa
  • az utóbbi időben a turizmus dinamikusabban fejlődött, mint a GDP, vagy a világ exportja
  • a WTC elleni támadás után a turizmus egy rövid időre visszaesett
  • Európában vezet a turizmus (60%)
  • legnépszerűbb célpontok: tengerek; Földközi-tenger partvidéke, és a nagyvárosok
  • alpesi vakáció - Svárj, Ausztria
  • exkluzív turizmus: kerékpáros turizmus, kalandtúrák, szafaritúrák, öko-, bor-, falusi túrák
INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM
  • információs gazdaság: tömegkommunikáció, távközlés, komputeriparágak, háztartási elektronika
  • megnőtt az információs, kommunikációs igény
  • számítógépek, mobiltelefonok, internet
  • az internetfelhasználók száma rohamosan nő (leggyorsabban Ázsiában)
  • Afrikában továbbra is nagyon kevesen használják: információs szakadék
  • a világ lakosságának 22%-a internetezik (USA 72%, ázsia 15%, afrika 5%)         
A pénz fogalma, formái

Funkciói
  • fizetési eszköz: csereeszközként, vagy közvetítőeszközként szolgál
  • fizetési egység 
  • értékmegőrzés, megtakarítás: vagyontartás egyik
  • a pénzügyi szektor önálló életre kelt, saját törvényei alapján működik: önálló pénzügyi; monetáris világgazdaság

Formái
  • Árupénz: speciális árura alapozott pénzrendszer
  • papírpénz: bankjegy (+ érme = készpénz)
  • hitel- vagy bankszámlapénz 
Az infláció

Def: az árak általános és tartós növekedése. A forgalomban levő pénz mennyisége meghaladja azt a pénzmennyiséget, amely az áruk és szolgáltatások adásvételéhez és az esedékes fizetések teljesítéséhez szükséges



Inflációt kiváltó 3 fő tényező
  • áruk + szolgáltatások iránt hirtelen, nagy mértékben megnő a kereslet, a szűkös kínálat nem tud lépést tartani  -> kereslet által húzott infláció
  • termelési és szolgáltatási ágazatokat érintő költségek általános emelkedése. Költségnyomás okozta infláció
  • Deficitfinanszírozás: deficites költségvetés esetén az állam a hiány mérséklésére túlzott mértékben bocsát ki pénzt.
Az infláció mértéke az árszínvonal változásának mértékével határozható meg. Ezt árindex segítségével fejezhetjük ki.

Árindex: olyan indexszám, mely megmutatja, hogyan változott a fogyasztói forgalomba kerülő legfontosabb áruk és szolgáltatások átlagos ára az egyik időszakról a másikra.

Devizapiac alapvető fogalmai

Különböző országoknak más pénzneme van.

Valuta: valamely idegen ország törvényes fizetési eszköze, konkrét pénzneme. Tehát itthon minden külföldi ország pénzneme valuta, de a forint csak külföldön lesz azzá.

Deviza: nemzetközi elszámolásokra szolgáló fizetési eszköz, valutára szóló követelést vagy tartozást jelent. A deviza lehet bankszámlapénz, utazási csekk, utalvány, átutalás, hitellevél. Saját nemzeti valutánk konvertibilis, vagyis szabadon átváltható bármelyik másik valutára.



Valutaárfolyam: az egyik nemzeti valutának a másik valutában mért ára, azaz a nemzeti valuták egymáshoz viszonyított értéke. Segítségével kifejezhető, hogy hány belföldi pénzegységet kell egy külföldi pénzegységért adni.

Értékpapírok különböző formái

Értékpapírok: olyan okiratok, melyek tulajdonosai meghatározott pénzbeli követelésekkel léphetnek fel az értékpapírokat kibocsátó szervezetekkel, társaságokkal szemben.

Fő csoportjai
  • Részvények: a részvénytársaságok alapításkor, illetve azok alaptőkéjének megemelésekor bocsátanak ki 
  • Kötvények: az adósságleveleknek felelnek meg. A kötvényeket kibocsátó szervezet kötelezettséget vállal arra, hogy a kötvényen feltüntetett pénzösszeget kamattal együtt a kötvény tulajdonosának meghatározott időben visszafizeti
  • Állami értékpapírok: maga az állam vállal kötelezettséget az értékpapíron feltüntetett összeg kamatokkal együtt történő visszafizetésére.
A bankok szerepe a pénzforgalom alakulásában

Bank: olyan intézmény, amely a pénz és az értékpapírok forgalmát fogja össze
 Funkciói
  • folyószámlát biztosítanak
  • devizaszolgáltatás: a világ valamennyi valutájának vásárlási lehetősége
  • hiteleket nyújtanak (hitel: pénzügyi kölcsön. kamat: a hitel ára; devizavásárlás)
  • pénzügyi tanácsadó szolgáltatás
  • összefogják az értékpapírok forgalmát
Tőzsde

tőzsde: az egyetlen hely a piacgazdaságban, ahol a termékek árát kizárólag csak a kereslet és kínálat viszonya határozza meg.
1.) értéktőzsde: értékpapírok piaca, itt cserélnek gazdát a részvények, itt alakul ki azok ára. Szigorú rend uralkodik.
Brókerek: tőzsdeügynökök, kereskedelemmel foglalkoznak. Ők teremtenek kapcsolatot az értékpapírok eladói, és vevői között.

Árfolyamváltozás: a részvények és egyéb értékpapírok ára a tőzsdén folyamatosan változik
Tőzsdeindex: a részvények árfolyamából számolják ki, valamilyen rövidítéssel, névvel illetik - Budapesti Értéktőzsde tőzsdeindexe a BUX, tokióié a Nikkei, New Yorkban több indexe is van, legismertebb a Dow Jones. 



A világ tőzsdéi szoros kapcsolatban állnak egymással.

2.) Árutőzsde: feladata egyes, többnyire mezőgazdasági termékek kereskedelmének rendezett keretek közé  szorítása, stabil piaci árak kialakítása.

Az 1970-es évektől a pénzügyi világgazdaság fontos jelensége a nemzetközi tőkeáramlás soha nem tapasztalt növekedése. Ez szorosan kapcsolódik a globalizációhoz, transznacionális vállalatokhoz.

A TŐKE ÉS A NEMZETKÖZI TŐKEMOZGÁSOK

Tőke: minden olyan felhalmozott érték, mely értéktöbbletet hozhat a tulajdonosa számára. (tőke lehet valamilyen áru, vagy képesség, tudás; kapcsolatok [kapcsolati tőke])
Pénztőke: a pénz akkor válik pénztőkévé, ha felhasználása során pénztöbblet keletkezik. A világgazdaság tőkéje nagyrészt pénztőke.



Nemzetközi tőkeáramlás: a pénztőke országhatárokat átlépő mozgása
a.) értékpapír-befektetés: a részvényeket vásárló külföldiek nem törekszenek arra, hogy a megszerzett tulajdonjogukat a vállalat ellenőrzésére használják fel, céljuk a részvények eladásából származó nyereség, osztalékból való részesedés.
b.) működőtőke-befektetés: a működő tőkét befektetők leányvállalatokat hoznak létre valamelyik országban . A befektetett tőkével tulajdonosi jogokat gyakorolnak. A legnagyobb működőtőke-befektetők a transznacionális vállalatok.
Barnamezős rekonstrukciós beruházások: már meglévő vállalatot vásárolnak, majd modernizálnak.
Zöldmezős beruházás: teljesen új vállalatot alapítanak.



Napjaink nemzetközi működőtőke-áramlása

- a világ vezető működőtőke exportőrje: USA, Nagy-Britannia, Németország, Japán ( a világ vezető gazdasági pólusának nagyhatalmai)
- 3 pólus között zajlik a működőtőke-áramlás 70%-a
- Japán ma már a fejlett országokba exportálja a működő-tőkéjét
- a fejlődő országokba exportált tőke a transznacionális vállalatokat segíti

Adósság: Ha valaki hitelt vesz fel, annak adóssága van, és aki adós, az kötelezettséget vállal, hogy visszafizeti a felvett hitelt.

A hitel - lejárat szerint lehet:
  • Rövid lejáratú: visszafizetése 1 éven belül esedékes
  • Hosszú lejáratú: visszafizetése 1 éven túl esedékes

Kamat: a hitel ára, %-ban meghatározott
  •  Rendkívül kedvező kamatozású
  •  Magas kamatozású
Országok hitele:
(külső adósságállomány)
Oka: a hitelek révén az ország gazdasági termelése jelentős mértékben nő, a gazdasági szerkezet átalakul, így az exportbevételek emelkednek.
Egy állam a saját polgáraitól és a vállalataitól is tud hitelt felvenni kötvénykibocsátás formájába, ez a belső adósságállomány. 

Az adósságválság kialakulása

Eladósodás: akkor adósodik el egy ország, ha a hitelek törlesztésének forrásán felülkerekedik maga a hitel/hitelek törlesztője. Egy ország akkor adósodott el, ha a nemzetközi hitelforgalomban tartósan hiteleket vesz fel, ami olyan fizetési kötelezettségeket von maga után, amit már önerőből nem, vagy csak nagyon nehezen tudnak fizetni (megszorítások).

Eladósodást kiváltó világgazdasági hatások
  • Kőolaj árának növekedése: ,,olcsó hitelek" - 1970 - petrodollár (olaj árának emelkedéséből létrejövő többletbevétel)
  • a USD hitelek visszafizetése egyre nehezebbé vált, ugyanis a dollár árfolyama emelkedett + emelkedtek a hitelkamatok is
  •  az országok nem, vagy csak részben tudtak törleszteni, ezért újabb hiteleket vettek fel
  • egyre csak bővülő adósságnövekedés: adósságspirál
  • adósságcsapda: az adósságok visszafizetése lehetetlenné vált
  • az eladósodottság statisztikai mértékének megállapítására statisztikai mutatókat használnak, GDP-hez, exporthoz viszonyítanak. (van súlyosan, közepesen, és enyhén eladósodott ország, hazánk a középső csoportba tartozik. )

Kiút a válságból
  • a kilábalás lehetősége eltérő
  • átütemezés: néhány közepesen fejlett országnak  megengedték, hogy később fizessék vissza az adósságukat
  • legsúlyosabb helyzet: Afrika; alig növekszik gazdaságuk, nem tudnak fizetni, egyetlen lehetőség, hogy a hitelezők elengedik az adósságteher egy részét.
Adósságszolgálati ráta: a hitelek aktuális törlesztőrészlete és kamata együttvéve, általában egy évre vonatkoztatva.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése